Crumbs Beer

1. Hur arbetar ni med cirkulär ekonomi idag?
Under Crumbs varumärke tillverkar vi enbart öl där brödsvin används (tillsammans med malt) för att brygga öl. Vi samlar bröd som annars skulle ha slängts från butiker och bagerier, så vi bryter det linjära flödet som normalt slutar med matsvinn, och skapar istället en cirkulär produkt.

2. Varför blir ni medlemmar i Cradlenet?
Att vara medlemmar i Cradlenet innebär att vi får tillgång till andra företag och människor som har samma drivkrafter som vi. Tillsammans kommer vi snabbare framåt än om vi jobbar enskilt.

3. Har ni något cirkulärt initiativ som ni är extra stolta över?
I höstas lanserade vi ‘Circularity-as-a-Service’; vi hjälper butiker att ta hand om deras brödsvinn och de får sedan köpa ölen med brödet i. I samband med det lyfte vi fram butikerna i kommunikation och tog även fram butiksmaterial åt dem. Just innan sommaren tog vi steg 2, när de butiker som vi hjälpt att samla bröd hos dessutom fick möjlighet att få egna etiketter på ölburkarna. 7 butiker säljer idag vår folköl med sin egen etikett på, där de står att burken innehåller bröd från just den butiken. Vi är stolta över detta inte främst för det engagemang det skapar hos butikerna, utan för att konsumenterna får en aha-upplevelse och en mycket mer påtaglig bild av brödsvinnsproblemet.

4. Har ni stött på någon särskild utmaning som ni tror att fler brottas med? Vilka lärdomar har utmaningen lett till?
Den största utmaningen är lönsamheten - hela livsmedelsbranschen bygger på linjära processer där varje del kan optimeras för sig (och samtidigt skapa svinn). När man bygger ett cirkulärt system uppstår nya kostnader i form av exempelvis komplexitet och logistik. Det kommer vi få jobba mycket med.

Föregående
Föregående

The Good Tribe

Nästa
Nästa

Automation Region