Ramboll

Astrid Lilja, Ramboll.

1. Hur arbetar ni med cirkulär ekonomi idag?
Ramboll stöttar företag och organisationer med att förstå vad cirkulär ekonomin innebär för deras sektor och organisation genom tillämpning av etablerade cirkulära ramverk som definierar, mäter och bedömer cirkuläret. Vi följer upp med att ta fram cirkulära strategier, affärsmodeller och  handlingsplaner. En annan viktigt del där vi ser en ökad efterfrågan är säkerställning av aktuell lagstiftning, inklusive EU:s taxonomi för hållbara investeringar och CSRD där cirkulär ekonomi har en central roll. Vi arbetar också med att identifiera och kartlägga cirkulära nyckeltal och materialfotavtryck samt säkerställa att företag når en optimerad resurs- och avfallshantering, till exempel genom resursflödesanalyser för att säkerställa att avfall blir till en resurs någon annanstans. 

2. Varför blir ni medlemmar i Cradlenet?
Cradlenet är en fantastisk plattform för att hitta nya samarbetspartners och dela kunskap kring den cirkulära ekonomins möjligheter och utmaningar inom olika sektorer och branscher. Vi vill gärna dela med oss av våra erfarenheter och inte minst de verktyg som vi kontinuerligt utvecklar för att brygga gapen. Medlemskapet är också en jättebra möjlighet för oss att lära oss av andra inom cirkulär ekonomi och bättre förstå de utmaningar som olika organisationer och branscher står inför.

3. Har ni något cirkulärt initiativ som ni är extra stolta över?
En viktig del för oss på Ramboll är att säkerställa att vi samarbetar mellan avdelningar och geografier så att vi på bästa sätt drar nytta av alla de 16 000 specialister som har expertis inom olika hållbarhetsaspekter, inklusive cirkulär ekonomi, klimat, vatten, biologisk mångfald, social hållbarhet och förebyggande av föroreningar. Kopplat till cirkulär ekonomi är vi stolta över att vi det här året startat upp ”Cirkulära Growth Teams”, som sammanstrålar kompetenser inom cirkuläret. Där möts det strategiska med exempelvis utveckling av affärsmodeller och efterlevnad av lagkrav, med det tekniska, som att exempelvis bedöma material för återbruk och säkerställa optimerad resurshantering. 

4. Har ni stött på någon särskild utmaning som ni tror att fler brottas med? Vilka lärdomar har utmaningen lett till?
En utmaning som vi ofta stöter på hos kunder är att förstå vad cirkuläret betyder just för deras organisation och sektor. Att få med sig alla på tåget är en annan utmaning många har, inte minst att få med ledningen. Att tydligt kunna kommunicera och argumentera varför övergången till en cirkulär ekonomi är affärskritisk är en stor utmaning som inte ska underskattas. Den här insikten har bland annat lett till att vi tagit fram ett ramverk som vi kallar det ”Cirkulära Värdehjulet”. Värdehjulet kan stötta medarbetare med att kommunicera och illustrera värdet övergången till en cirkulär ekonomi kan innebära för deras organisationer - kopplat till tillväxt, riskminimering och affärsverksamhet så som ökad effektivitet, kvalité och människor. 

Besök Ramboll på ramboll.se

Föregående
Föregående

Almi Skåne

Nästa
Nästa

Losvik & Flén