Sopköket

Filip Lundin, grundare av Sopköket

1. Hur arbetar ni med cirkulär ekonomi idag? 
Sopköket är en prisbelönt cateringfirma i Stockholm som lagar mat på räddade råvaror från ICA, Coop, René Voltaire m.fl. och tar total totalgrepp om resursslöseriet. Minskar matsvinnet 1 ton/vecka, skänker 2000 måltider/månad och anställer folk ut ur utanförskap. Sedan maj 2022, exklusiv leverantör av all frukost till Fotografiska Museets externa event. Vinnare White Guide 100% Cirkulärt, Änglamarkspriset m.m. Sopköket grundades 2015 av Filip Lundin och sedan 1 år tillbaka är vi även ekonomiskt hållbara (något som tog 7 år att lista ut hur, då det är väldigt tidskrävande att vara 100% cirkulär som cateringverksamhet). Vi tar totalgrepp kring resursslöseri cirkulärt i alla aspekter kopplat till vår verksamhet. Även först i Sverige att lansera cirkulära frysta måltider på räddade råvaror tillbaka till kunder i butik.

2. Varför blir ni medlemmar i Cradlenet?
Sopköket står nu inför en väldigt spännande tillväxtresa äntligen och är nu i behov av ny större produktionsköks-lokal någonstans i Stockholm. Vi vill göra det vi gör idag fast 10 ggr större. Minska matsvinnet 5 ton/vecka, skänka 10.000 måltider/månad och anställa 6 personer på heltid som vi lyfter ut ur utanförskap. Vi vill visa Sverige och Världen att det går att minska matsvinnet och resursslöseriet 100% cirkulärt och storskaligt på ett ekonomiskt hållbart sett med utgångspunkt i Stockholm, för att sedan sprida denna unika modell nationellt och internationellt.

3. Har ni något cirkulärt initiativ som ni är extra stolta över?
Våra prisbelöna cirkulära frysta måltider på räddade råvaror sålda tillbaka i butik är vi väldigt stolta över. Vi är också stolta över att, efter 7 år, hitta en ekonomiskt hållbar affärsmodell. Att minska matsvinnet, åka och hämta/rädda/sortera råvaror, samt skänka mat till behövande och arbetsträna stor del av vår personal ut ur utanförskap är tidskrävande aktiviteter. Det står för 60% av vår totala personaltid. Personaltid som inte genererar direkta intäktsströmmar. Tack vare innovativ logistiklösning centrerad kring frysen i alla led av våra arbetsflöden har vi kunnat dubbla vår personaleffektivitet och frigöra den nödvändiga tid till cirkulära aktiviteter och samtidigt gå med vinst. Detta är vi väldigt stolta över. Vi ser fram emot att sprida vår kunskap i branschen och parallellt växa som cateringverksamhet, frysta produkter m.m. för maximerad positiv impact på samhälle och klimat.

4. Har ni stött på någon särskild utmaning som ni tror att fler brottas med? Vilka lärdomar har utmaningen lett till?
Den största utmaningen vi stött på är att cirkulär ekonomi i det korta loppet är dyrare än linjär ekonomi i form av ökade personaltimmar. Det tar ofta längre tid och kraft att tänka kreativt kring de resurser vi redan har och att förlänga deras livscykel än att kasta och köpa nytt. Sopköket gick minus finansiellt i 7 år innan vi hittade lösningen på innovativ logistiks optimering, för att frigöra tiden för detta extraarbete. Belöningen blir en logistiks lösning som är effektivare än alla konkurrenter på marknaden. Detta ger i sin tur konkurrensfördelar och ökad möjlighet till uppskalning nationellt och internationellt jämfört konkurrenter som fortsatt att tänka linjärt slit och släng och inte behövt optimera sina interna arbetsflöden. Detta är en stor fördel och möjlighet, på lång sikt, med att vara bland de första i sin bransch att ställa om till cirkulär ekonomi.

Läs mer om Sopköket.

Föregående
Föregående

Losvik & Flén

Nästa
Nästa

ElektronikBranschen