11. OnePan - cirkulära stekpannor som håller för livet
Så är de ett gott cirkulärt exempel:
OnePan är ett svenskt varumärke som tagit fram världens första cirkulära stekpanna – utvecklad med hållbarhet i fokus från början till slut. Genom att använda 100 % återvunnet aluminium och en keramisk non-stick-beläggning fri från PFAS, erbjuder de ett klimatsmartare alternativ till traditionella stekpannor. Deras mission är att förändra synen på vardagsprodukter – från slit-och-släng till cirkulär, hållbar kvalitet.
Idag erbjuder OnePan ett helt sortiment med stekpannor, grytor och patenterade ugnstillbehör – alla framtagna med samma cirkulära grundfilosofi. De kommer dessutom lansera flera nya produkter inom kort, som kommer ta deras hållbarhetskoncept ännu längre.
OnePans grundare har, tillsammans med RISE och Chalmers, utvecklat en egen PFAS-fri nonstick-beläggning som förväntas lanseras inom kort – en innovation som har potential att revolutionera hela marknaden för hållbara köksprodukter.
Typ av cirkulär affärsmodell eller "R"-strategier som de använder:
Reuse och Recycle och produkt som tjänst (PaaS)
För att undvika att stekpannor kasseras för att non-stick-beläggningen blir sliten så har de utvecklat ReCoat – ett cirkulärt system som förnyar stekpannan istället för att man ska köpa en ny. Det går till och med att prenumerera på stekpannorna istället för att köpa dem.
1. Beställ ReCoat via deras hemsida.
2. Inom 2–3 dagar levereras en glänsande OnePan hem – redan restaurerad till nyskick. Man slipper vara utan stekpanna.
3. Använd samma kartong för att returnera den gamla stekpannan. De restaurerar den till nyskick, redo för nästa användare.
Vilken effekt har exemplet?
Genom att använda ReCoat minskas upp till 95 % av CO₂-utsläppen jämfört med att köpa en ny panna. Samtidigt undviker man att belasta miljön med PFAS-kemikalier. Ett cirkulärt flöde där resurser bevaras – utan att tumma på kvalitet eller funktion.
Det behov som finns för att utöka/skala upp lösningen:
För att möta den växande efterfrågan och skapa verklig förändring i hushåll världen över, söker OnePan nu strategiska investeringar för att skala upp produktion, logistik och internationell marknadsnärvaro.
Med rätt partnerskap och kapital kan OnePan bli den nya hållbara köksstandarden – där varje panna får ett andra (och tredje!) liv. Deras kommande beläggningsteknik i kombination med nya cirkulära produktlinjer skapar stora möjligheter för tillväxt både i Sverige och globalt.
OnePan söker investerare och samarbetspartners som delar vår vision om en cirkulär framtid.