Circular Handshake

Cradlenet är en av initiativtagarna av ett Cirkulärt Handslag för handeln som startade under 2024 och fler handslag är på gång för andra sektorer.
Handslagen är ett sätt att lyfta fram de cirkulära föregångarna inom olika sektorer som ska få med sig resten av företagen som laggar efter.

Ett handslag mellan aktörer

Initiativet kom till efter Future of Commerce-evenemanget i Marbella, Spanien hösten 2023 där ledare från 120 företag samlades för att diskutera branschens framtid och som en del av detta övergången till cirkulär ekonomi. Efter evenemanget rådfrågade Martin Wettergren, en av arrangörerna till evenemanget Elin Bergman på Cradlenet som expert på cirkulär ekonomi hur man kan påskynda den cirkulära omställningen. Elin föreslog då att ta fram ett "Circular Handshake" för handeln, inspirerat av ett framgångsrikt initiativ för Sveriges byggsektor. Martin gillade idén och bjöd in ledande företagsledare att samarbeta för att utveckla och lansera handslaget, vilket omfattar betydande och mätbara steg som företagen ska genomföra för att ställa om till cirkulära affärsmodeller. Under nästa Future of Commerce-evenemang 2024 smyglanserades sedan initiativet för att sedan lanseras officiellt i november 2024.

  • Smyglansering på Future of Commerce i Marbella september 2024

    Under våren 2024 samlades aktörer inom handeln som är föregångare och har cirkulära affärsmodeller bland akörerna fanns Houdini, Transparent, Foxaway och Polarn & Pyret för att nämna några. De diskuterade igenom vad vilka konkreta mål handskaket skulle kunna innehålla vilket sedan provtrycktes under smyglanseringen.

  • Officiell lansering november 2024

    När den oficiella lanseringen i media skedde så hade över 20 företag redan gått med i handslaget och målen och fokusområdena hade redan arbetats igenom ett flertag gånger under en rad möten under hösten. Lanseringen täcktes i flera medier och fick mycket uppmärksamhet i sociala medier.

Målen i handslaget för handeln

Actions:
1. Reduce - Shift to using less materials, renewable, recycled, or highly recyclable material used in the manufacturing of products. Change to circular and regenerative business models such as selling products to selling services.
2. Redesign - To be able to use products more and longer. Made for higher quality and modularity.
3. Repair and upgrade - enable repair and refurbishment by adding it to the product service and design for repairability
4. Reuse - find new users for your products, again and again, trough sharing models or PaaS
5. Recycle - Circulate products, components and materials. Initiate take back systems and second hand markets within the business. Return safely to nature. Regenerative business models do not do less bad but more good to regenerate nature.

Short term goals:

♺ The signatories have made concrete actions for the 5 above points in their business models.
♺ 1 of 5 products/services redesigned to be circular.

2027

♺ The signatories have implemented the 5 above actions in their business models.
♺ Waste reduction - 30%
♺ Virgin materials - 30%
♺ Recycled materials +30%

2030

Long term goal:
♺ Net zero carbon footprint and emissions by 2035.

Läs mer på Circular Handshakes webbsida