7. Revive Retail förenklar second hand för retail genom digital plugin-lösning
Revive Retail möjliggör second handförsäljning på retail företagens egna webbsidor.
Så är de ett gott cirkulärt exempel:
Revive Retail arbetar för att revolutionera e-handeln och göra den mer cirkulär. Företaget erbjuder e-handlare en plattformsoberoende plugin-lösning som möjliggör begagnathandel av e-handlarens sortiment, vilken sker från konsument till konsument – på e-handlarens egna sajt. Idag sker annars second hand försäljningen på andra plattformar som exempelvis Blocket eller Tradera och då går retail-företagen miste om intäkter från denna försäljning.
Revives drivkraft består i att hjälpa företag att bidra till den gröna omställningen och omvandla konsumenter till cirkulenter.
Typ av affärsmodell eller "R"-strategier som de använder:
Reuse
Vilken effekt har exemplet?
Detta leder till att varumärken kan ta tillbaka begagnathandeln, som idag till stor del äger rum på separata sajter. Dessutom innebär lösningen en form av nudging, då den reducerar gapet mellan att köpa nytt och begagnat. Widgetar, som publiceras både på generella sidor och mer produktspecifika sidor på e-handlarens sajt, informerar om möjligheten att sälja och köpa begagnade varor ur sortimentet.
Behov för att utöka/skala upp lösningen:
Fler företag som använder deras lösning.