Daresay
1. Hur arbetar ni med cirkulär ekonomi idag?
Vi har sedan en tid tillbaka dialoger med nuvarande kunder hur vi bäst kan hjälpa dem att driva deras hållbarhetsagenda framåt där kundcentrerad design, cirkulär design och cirkulär affärsutveckling är centrala delar. Vi driver också ett internt projekt inom hållbarhet där vi bland annat kompetensutvecklar oss, både designers och utvecklare inom cirkulär design och etisk design.
Daresay är sedan 2021 också en del av Knightec och tillsammans har vi ambitiösa mål kring hållbarhet.
Vi arbetade tillsammans med Clas Ohlson och tog genom kundcentrerad design fram Clas Fixare som är en tjänst för hantverkstjänster i hemmet, en tjänst som vann en Red Dot Award 2019. Dessa tjänster kopplar i första hand an till att reparera och förlänga livslängden på saker man har i hemmet. Så istället för att trasiga saker slängs och ersätts av nya så hjälper Clas Fixare-tjänsten människor att enklare befinna sig i ett cirkulärt produktflöde.
Vi jobbar också med Cramo sedan flera år som sedan länge hyr ut och reparerar verktyg och produkter. Det är två fina cirkulära tjänster vi är stolta över att bidra till.
2. Varför blir ni medlemmar i Cradlenet?
För att vi har känt till Cradlenet länge och tycker att ni gör ett väldigt viktigt och bra arbete. Både genom att dela er kunskap och knyta ihop företag och organisationer kring ämnet. Vi såg också den fina möjligheten att ta del av det samlade nätverkets expertis.
Daresay har alltid arbetat med samhällsfrågor, för positiv förändring i samhället genom våra kunder och valt kunder som bidrar till ett bättre samhälle. Våra medarbetare är väldigt värdedrivna och vill verka för positiv förändring så medlemskap i Cradlenet känns värdefullt.
3. Har ni något cirkulärt initiativ som ni är extra stolta över?
Daresay startade Loopbricks som var en Lean Startup som sålde begagnat LEGO och utforskade utmaningar kring logistik, affärsmodell och marknadsföring, främst i sociala medier. Loopbricks sålde över 10 000 begagnade LEGO-bitar i första hand till Storbritannien, USA och Danmark. Det är ett relativt tidigt och mycket härligt initiativ som vi fick många bra erfarenheter av.
4. Har ni stött på någon särskild utmaning som ni tror att fler brottas med? Vilka lärdomar har utmaningen lett till?
Många företag och organisationer har en ambition att ställa om till mer hållbar produkt- och tjänsteutveckling. Men man behöver stöd i att hitta och prioritera rätt initiativ. Där finns det mycket att göra, många vet inte vad som ger mest effekt, vad som gör mest ”ont” ur hållbarhetsperspektiv. Vi kan genom våra kundcentrerade metoder och förmåga att facilitera samskapande och innovation hjälpa till med detta.
Vi har en viktig roll som digital byrå med fokus på tjänsteutveckling och kundcentrerad metodik att underlätta för människor att göra cirkulära val och befinna sig ett cirkulärt flöde. Vi kan med vår expertis påverka människors beteenden samt hjälpa företagen att prioritera rätt initiativ som ger mesta möjliga kundvärde samtidigt som det blir en positiv hållbarhetspåverkan.