Foxway
Foxway beskrivs som Europas främsta möjliggörare för hållbar IT. De leasar ut teknikprodukter såsom datorer och mobiltelefoner i flera livscykler och har en helhetslösning för att förlänga livslängden av produkterna när den går från en användare till nästa. Dessutom bidrar de till ökad livslängd och återvinning av teknikprodukter på många sätt bortom sin kärnverksamhet. Foxways affärsmodell baseras på cirkulära principer och leder både till ökad hållbarhet och lönsamhet.
Carolina Togård på Cradlenet har intervjuat Ove Lidström, Ansvarig för affärsutveckling och innovation, på Foxway AB.
1. Hur har ni lyckats komma så här långt med cirkulär ekonomi?
De flesta företag inom vår bransch har separata aktörer som har hand om finansiering, rekonditionering, reparation, logistik, dataanalys, etc.. Andra specialiserar sig på någon del såsom reparation. Vi försöker knyta ihop alla funktioner som behövs för en cirkulär affärsmodell i en och samma verksamhet. Då blir det smidigare för kunderna, för oss och vi kan hålla nere våra kostnaderna. Att exempelvis ha all data om en produkt i samma system, underlättar för att få den att cirkulera på ett effektivt sätt. Jag tror att fler kommer utforma sina verksamheter på detta sätt.
2. Hur jobbar ni med cirkulär ekonomi?
Vår kärnverksamhet handlar om behålla värdet på de teknikprodukter som vi tillhandahåller så länge som möjligt så att de kan användas i många användarcykler. Begagnade teknikprodukter behöver vara minst lika attraktiva för användarna som nya produkter. Vi kan exempelvis inte leverera repiga datorer i en sunkig påse, utan vi ser till att rengöra dem och måla om dem samt paketera dem på nytt. Det är så fler och fler kan tänka sig att betala för begagnat. En utmaning med att jobba med begagnade teknikprodukter är att tillverkaren kan sluta tillhandahålla reservdelar. Då får vi vara kreativa och använda komponenter från en annan, uttjänt produkt.
Vi jobbar också med cirkulär ekonomi på andra sätt. Vi har exempelvis flera samarbeten med butiker som säljer och hyr ut nya och begagnade teknikprodukter. Vi har utvecklat ett AI-verktyg som kan förutspå hur mycket en dator eller en mobiltelefon kommer att vara värd om x antal månader. Då kan butikerna värdera värdet på en produkt direkt när den kommer in från en individ och sedan leasa ut produkten till rätt pris, då blir det en lägre risk för butiken. Vi samarbetar också med specialister inom återvinning för att en större andel av det globala elektronikavfallet ska återvinnas.
3. Vad driver er i arbetet för den cirkulära omställningen?
Vi vill jobba för ett hållbart samhälle där alla ska kunna köpa/använda teknikprodukter på ett hållbart sätt. Samtidigt har vi ett ekonomiskt intresse. Vi ser att det går att kombinera hållbarhet och lönsamhet och det driver oss mycket.
4. Hur bidrar er cirkulära affärsmodell till att minska klimatpåverkan i er värdekedja?
Vi jobbar på lösningar som gör att vi genom vår cirkulära affärsmodell kan minska klimatpåverkan hos teknikanvändare avsevärt. Medarbetare hos våra företagskunder kommer kunna, inför val av teknikprodukt, se vilken klimatpåverkan både nya och begagnade produkter i vårt sortiment har. Den datan innefattar klimatpåverkan från produktion och användning. Då blir det väldigt tydligt vilken lägre klimatpåverkan en begagnad dator eller mobiltelefon har. Om våra företagskunder dessutom implementerar en klimatbudget för varje medarbetare, då bli drivkraften stor att välja en begagnad produkt med enbart de features man verkligen behöver. Vi jobbar även ständigt med att minska vår egna klimatpåverkan. Exempelvis ska hela vår interna verksamhet vara klimatneutral år 2025.
5. Vad är du mest stolt över?
Att vi har fått ihop den här verksamheten under ett varumärke och att den cirkulära affärsmodellen fungerar i praktiken. Vi får bolaget att växa med lönsamhet och nöjda kunder.
6. Vad är ert nästa steg i er cirkulära resa?
Att fortsätta jobba aktivt med att minska klimatpåverkan hos våra användare genom att de går från att vara medvetna kring sin klimatpåverkan till att ändra beteende och göra mer hållbara och cirkulära val. Det blir en stor resa och vi vill sprida vårt tänk. Om vi skulle få hela marknaden att lägga större fokus på beteendeförändring, då skulle vi få stor effekt på klimatet.