Hyber
Hur arbetar ni med cirkulär ekonomi idag?
Hyber är en uthyrningstjänst för barnprodukter som håller länge men endast används under en kort period. Vi förvaltar och för vidare dessa plagg och produkter så att de utnyttjas effektivt under hela sin livslängd. Att välja hållbart ska inte vara ett privilegium men idag är sker det oftast på bekostnad av plånboken eller tid och kraft från individen. Med Hyber vill vi eliminera denna kompromiss och göra det enkelt att välja cirkulärt.
Hyber vilar på en stark värderingsgrund som utgår från tre viktigare pelare - transparens, cirkuläritet och inkludering. Transparens i vår affär och i vår kommunikation lägger grunden för en sund utveckling och en förståelse för vår verksamhet. Cirkuläritet är målet med affären och guidar våra beslut, högt som lågt. Hyber är dessutom en tillgänglig och inkluderande tjänst som ger alla alternativet att göra bra val.
Varför blir ni medlemmar i Cradlenet?
När vi startade Hyber 2015 var cirkuläritet och uthyrning av personliga produkter eller plagg inte på tapeten. Vår utgångspunkt och Hybers mission var då att skapa förtroende för cirkulär uthyrning så att fler barn kan växa upp med kvalité och samtidigt göra miljön en tjänst. Vi har sedan dess jobbat hårt på att sänka tröskeln till detta nya konsumtionsbeteende bland barnfamiljer för att få fler att cirkulera mera och konsumera mindre. Det vill vi göra tillsammans med andra aktörer som gärna driver förändring tillsammans med oss.
Har ni något cirkulärt initiativ som ni är extra stolta över?
Hela vår affärsmodell är cirkulär i grunden men vår lager- och logistikprocess är kärnan i hela vår verksamhet. Idag jobbar vi med Samhall där lager, tvätt, rekonditionering, pack- och returprocess finns. Vi jobbar ständigt på att förbättra och förenkla dessa processer. Detta gör vi bland annat genom datainsamlingssystem som hjälper oss att förlänga livet på våra produkter, en avgörande punkt för långsiktigheten i vår verksamhet.
Har ni stött på någon särskild utmaning som ni tror att fler brottas med? Vilka lärdomar har utmaningen lett till?
Vi stöter på många stora och små utmaningar varje dag. Vår huvudutmaning är förstås själva returhanteringen och rekonditioneringsprocessen eftersom det avgör hur väl vår tjänst fungerar och hur miljövänlig den är. Att hitta rätt balans på vad vi kan laga, hur vi gör det och på så sätt se till att vi kan hyra ut våra produkter bra mycket längre - det jobbar vi på varje dag.
Läs mer om Hyber: https://hyber.com/