Posti
Hur arbetar ni med cirkulär ekonomi idag?
Posti är en av de ledande logistik- och fulfillment-aktörerna på den nordiska och baltiska marknaden. Vi har en ambitiös hållbarhetsagenda där målet är att 2040 uppnå nettonollutsläpp i hela verksamhet, vilket innebär att både egna utsläpp och utsläpp från värdekedjan ska reduceras till noll. Som en del av vårt hållbarhetsarbete är vi djupt engagerade i att främja cirkulära affärsmodeller. Vi erbjuder tjänster som tvätt, reparation och "refurbishment" av produkter inom flera olika branscher.
Vi samarbetar nära nordiska företag för att förlänga livscykeln på deras produkter och öka deras värde, så att produkterna kan komma tillbaka på marknaden och användas om och om igen. Vi ser att förändrad lagstiftning, skiftande konsumentbeteenden och företags behov av tillväxt skapar en perfekt storm där fler aktörer börjar tänka cirkulärt på allvar. Vår ambition är att vara en smidig partner som hjälper företag att snabbt och enkelt komma igång och testa cirkulära affärsflöden.
Varför blir ni medlemmar i Cradlenet?
Vi ser medlemskapet i Cradlenet som en utmärkt möjlighet att bredda vårt nätverk och samarbeta med likasinnade organisationer som delar vår vision om en cirkulär ekonomi. Genom att delta i Cradlenets aktiviteter och evenemang kan vi både dela våra erfarenheter och inspireras av andra, samtidigt som vi tillsammans bidrar till utvecklingen av mer hållbara affärsmodeller.
Har ni något cirkulärt initiativ som ni är extra stolta över?
Ett initiativ vi är särskilt stolta över är vårt samarbete med ledande outdoor-varumärken där vi erbjuder omfattande tjänster för att förlänga livslängden på deras produkter. Genom att tillhandahålla professionell tvätt och reparation direkt på lagret, eller av specialister i närområdet, säkerställer vi att kläderna kommer till maximal användning, vilket minskar behovet av nyproduktion och främjar hållbar konsumtion. Genom att i största möjliga mån centralisera cirkulära hubbar minskar vi kostnaderna och transporterna som krävs i flödet.
Har ni stött på någon särskild utmaning som ni tror att fler brottas med? Vilka lärdomar har utmaningen lett till?
En utmaning för oss har varit att bygga processtöd för olika produkter och branscher. Hanteringen av en skaljacka vs. en mobiltelefon har i stora drag samma processflöde men aktiviteterna skiljer sig markant från varandra. En annan utmaning är att cirkulära affärsmodeller fortfarande är nya för många företag och det krävs en viss mognadsprocess med flera beslutfattare involverade för att komma i gång. Vi försöker motverka det här genom att göra det så enkelt som möjligt att testa. Ofta genom ett avgränsat projekt som ger kunden stora lärdomar och beslutsunderlag för hur de cirkulära modellerna kan skalas upp.