Noll avfall receptet för rebellisk Coophandlare
Med stor uppfinningsrikedom och en och annan oortodox metod har Coophandlaren Markus Wahlgren förvandlat sin krisande Visbybutik till Sveriges mest hållbara med i princip noll avfall. På en av Cradlenets cirkulära fredagar berättade han hur.
Varje fredag får Cradlenets medlemmar möjlighet till en timmes cirkulär inspiration i form av en föreläsning på ett specifikt tema och efterföljande diskussion. En fredag i maj gästades vi av Markus Wahlgren, chef på Stora Coop i Visby, som i högt tempo tog oss med på resan från krisbutik till cirkulärt föredöme.
– Omsättningen var låg. Vi försökte sälja varor i Coops manér, och det gick inte bra, berättade Markus.
Själv har han jobbat med livsmedel i hela sitt liv, med undantag för en utflykt som gick via alkohol och snus. Han skojar om att det naturliga nästa steget borde ha varit vapen, men det blev livsmedel igen. Han fick erbjudande från Coop att ta över Visbybutiken. Kooperationen lockade dock inte.
– Men det var en utmaning så jag tog den, och det kändes rätt direkt. Kooperationen innebär att det inte är pengarna som driver allt.
Det fanns behov för förändring. Markus ville skapa en ”oas av häftiga grejor”. Samtidigt hade Coop Gotland bestämt att vi skulle jobba med närproducerat och ekologiskt. För att sticka ut bestämde Coop Visby att de skulle bli bäst på veganskt och utses till bästa veganbutik.
Markus utbildade personalen och ringde upp de som drev Facebookgruppen Vegan Gotland för att ta reda på hur de kunde bli bättre. Ingenting förankrades med huvudkontoret, utan veganska varor köpte direkt från tillverkare om det behövdes. De vann priset.
Jobbigare blev det när Markus ville hjälpa de gotländska bönderna och tog bort allt utländskt kött. Då fick han skäll av huvudkontoret men blev uppringd av landsbygdsministern.
Gödslar med matsvinnet
Nästa projekt blev att minska matsvinnet som 2018 uppgick till 120 ton. De började göra påsar med gammal frukt och skickade prickiga bananer till glasstillverkning, men den stora förändringen kom när de började använda appen Why Waste för att få koll på varornas bäst före-datum så att de kunde sätta ner priset när det började närma sig. 2020 var de nere på 40 ton, och hela 7Elevens ledning kom på studiebesök.
Det var dock 40 ton för mycket tyckte Markus och köpte en maskin som förvandlar möglig frukt och annat som inte går att sälja till gödningsjord – som man säljer. Maskinen har betalat sig på fyra år eftersom Coop tidigare betalade 60–70 000 kr om året för att skicka iväg sitt avfall.
Ryktet om den påhittige Coophandlaren spred sig och Markus blev kontaktad av en person som ville få tag på svinnade rotfrukter. Rotfrukter har dock låg svinngrad så Markus fick istället idén att använda kolhydratrika produkter från trasiga förpackningar som cornflakes och rågflingor. Till och med Paolo Robertos pasta, som sorterats ut sedan han hamnat i onåd, slank med. Helst hade de velat döpa spriten till Wasted, men där satte Systembolaget ner foten. Tillsammans har de även gjort Limoncello och kaffelikör på restprodukter från butiken.
Brödsvinn ett stort problem. Markus har fått kunderna att tycka att det är ok att det är tomt i brödhyllan kl. 20 om man stänger 21, en åtgärd som i sig halverat svinnet. I nästa steg vill han komma överens med brödfabrikanterna om att skicka överblivet bröd till spritfabriken. Det skulle sluta cirkeln eftersom Markus redan idag tar tillbaka restprodukter från öltillverkning och gör bröd på – i ett slags industriell symbios. Restprodukter från vodkatillverkningen förvandlas därtill till handsprit som säljs i butiken. Svinnet är nu nere på 150 kg. De har utsetts till Sveriges mest hållbara butik, och kunde kosta på sig att sätta upp en skylt med en blinkning till konkurrenten mittemot: ”Det är grönare på andra sidan”.