Ny Europeisk Strategi för Hållbara och Cirkulära Textilier

Den 30e mars släppte Europeiska Kommissionen ett nytt Cirkulär Ekonomi-paket - en del i det pågående arbetet med att implementera Aktionsplanen för Cirkulär Ekonomi och den Europeiska Gröna Given. 

Det fanns höga förväntningar kring paketet som bland annat innehåller EUs nya Strategi för Hållbara och Cirkulära Textilier – något som är ytterst aktuellt för Sverige, med många aktörer inom just den näringen. Strategin konkretiserar EUs vision för en grön, uthållig och konkurrenskraftig textilbransch innan 2030, och ämnar att på en bred front tackla den sedan länge kända problematiken med fast fashion: överkonsumtion, låg resurseffektivitet, växande avfallsmängder samt bristande konsumentinformation och insyn i produktionskedjorna. 

Den nya strategin innehåller många väntade och välkomna åtgärder: 

-       Bindande produktspecifika designkrav ska införas för att öka textilprodukternas livslängd, återanvändbarhet, reparerbarhet, återvinningsbarhet samt minimera och spåra förekomst av skadliga substanser i textilier. Med denna hoppas EU-kommissionen även kunna tackla problemet med mikroplaster i textilprodukter. 

-       Åtgärder för att minimera mängd textilprodukter som kasseras och förstörs av producenter. Företag kommer vara tvungna att offentliggöra informationen om mängden kasserade produkter och vad som hände med dem. Det finns även planer på att införa ett förbud mot kassering av osålda produkter. Något som är mycket välkommet – både i Sverige och andra EU-länder har ett flertal företag hamnat i hetluften på grund av mängden osålda produkter som de årligen skickar till förbränning. 

-       Ett digitalt pass för textilprodukter ska införas innan 2024, för att underlätta spårning och återvinning. Kommissionen planerar även att gå genom gällande regelverk kring märkning av textilier och komplettera det med ny information som måste anges, tillexempel kring produktens hållbarhet och cirkularitet. 

-       EU vill tackla problemet med greenwashing: inga hållbarhetsrelaterade påståenden kommer tillåtas om de inte kan strykas med hjälp av en relevant, godkänd certifiering. Hållbarhetscertifieringar andra än EUs egna kommer behöva verifieras av tredje part eller etableras av statliga myndigheter. Värt att nämna här är att textilprodukter tillverkade från återvunna PET-flaskor kommer med största sannolikhet inte kunna marknadsföras som ”gröna” då de inte kommer från fiber-till-fiber återvinning – Kommissionen nämligen anser att PET-flaskor ska stanna i sin egen återvinningsloop. 

-       Producentansvar för textilier ska införas senast 2023. Majoriteten av EUs finansiering för att främja producentansvar kommer riktas mot affärslösningar som hindrar avfall från att uppstå i första hand och som förbereder insamling av textilier för återanvändning. 

Europeiska Kommissionen ämnar även att ta itu med det utbredda problemet med textilavfall från EU som hamnar på deponi i utvecklingsländer där det bidrar till miljöförstöring. Efter 2023 kommer export av textilavfall till länder utanför OECD att vara tillåten endast om dessa länder informerar Kommissionen om att de är villiga att importera specifika typer av avfall och påvisar att de kan hantera det på ett hållbart sätt. Kommissionen överväger även att skapa specifika kriterier för att skilja på textilavfall och vissa typer av second-hand produkter, för att undvika att företag försöker kringgå regleringen och exporterar avfall markerat som second-hand produkter.  

Den nya strategin är både ambitiös och detaljerad. Den innefattar åtgärder utspridda över flera aspekter av hållbarhet och cirkularitet, från design till affärsmodeller till CSR, och försöker tackla de mest pressande problemen kopplade till textilbranschen. Att strategin inte enbart bygger på rekommendationer utan även föreslår tvingande åtgärder samt konkret riktade styrmedel är mycket välkommet. Den korta tidsplanen för implementering (till och med 2024 för de flesta åtgärderna) kommer dock sätta Kommissionens effektivitet på prov. 

Föregående
Föregående

Framgångsrikt verksamhetsår för Cradlenet 2021

Nästa
Nästa

Cradlenet kommenterar på regeringens handlingsplan för plast