En begagnad Billy passar dåligt i platta paket

Foto: Francis Löfvenholm

Blogginlägg av: Nina Modig, Logistik- och förändringsexpert som är del av duon bakom Logistikpodden och även har skrivit boken ”Bättre logistik helt enkelt”. 

Jag tror att de flesta av oss har fått det där sms:et någon gång efter att mödosamt ha knåpat ihop en annons på Blocket. 

 ”Vi vill köpa barnsängen!! Kan vi säga 200 kronor billigare? Och vi har ingen bil, kan ni köra hem den till oss på fredag?” 

 Eller så har vi scrollat i den långa listan av kontakter för att hitta sju kompisar som är skyldiga oss en tjänst, eller kan bli mutade med pizza, i utbyte mot att hjälpa till att flytta en söndag. Att flytta en Billy-bokhylla är trots allt inte lika enkelt efter att den lämnat sitt platta paket. 

 I båda situationerna rör vi oss ändå bara på toppen av isberget av den cirkulära marknaden. Den del som hanterar fullt funktionsdugliga produkter som bara söker nya ägare eller skapar mer värde på något annat ställe. 

Vi har inte byggt upp vårt samhälle för cirkulära flöden. Det gör att det finns en stor tröghet i systemen som riskerar att ta död på energin även hos de mest inspirerade cirkulerare. Det är ofta så mycket enklare att fixa något nytt. Men vi behöver gå från att tänka att vi behöver nya produkter och råvaror till att lära oss att tänka nytt i stället.  

Cirkulära varuflöden löser många aktuella problem! 

Med pandemin i färskt minne pågår det nu vilda diskussioner i alla organisationer jag möter om leverantörsstrategin bör ändras för att få mer lokal försörjning och därmed minska sårbarheten i leverantörskedjorna. Under en lång tid har kostnadspress, globala varukedjor och just-in-time varit ledorden.  

Med en snabb blick på fördelningen av jordens råvaror och resurser kan jag enkelt konstatera att vi kommer att vara beroende av globala utbyten av material, produkter och tjänster även framöver. (Karta från SGU kan användas som exempel: SGU – Kritiska råvaror) Därför är lokal försörjning inte hela lösningen på problemet inom överskådlig tid. Sättet att både bli mer hållbara och minska sårbarheten i försörjningskedjor är istället att bygga cirkulära flöden.  

En av de organisationer jag arbetat med nyligen har cirkulära flöden som täcker 70 procent av deras behov! De har inte påverkats nämnvärt av pandemins ökade ledtider eftersom de har klarat sig väldigt väl på de returflöden av produkter som sker från lokalområdet. 

Cirkulära varuflöden är alltså inte bara lösningen på ett hållbart, modernt samhälle. Det ger också organisationer minskad sårbarhet mot störningar. Och det tar inte stopp där. Cirkulära varuflöden ger också företag ovärderlig information om sina produkter. De får information om vilka delar som slits ut först, vanliga problem som uppstår vid användningen och potential till utförlig återkoppling från kunder. Detta ger dem möjligheter att förbättra sina produkter och erbjudande ytterligare. 

Hur kan vi gå från linjära flöden till cirkulära flöden? 

Vad är det som krävs för att övergå från linjära, enkelriktade flöden med en tydlig riktning ”från råvara till slutkonsument” till mer cirkulära flöden? 

För att få effektiva, cirkulära flöden är den viktigaste delen i utvecklingen att vi inkluderar produktens fortsatta liv och dess flöden redan i designen av våra logistiksystem. Viktiga frågor att ta ställning till är: 

  • Hur kan nya och gamla kunder länkas ihop effektivt för att utbyta varor och tjänster?  

Blocket har i dagsläget mer än 20 år på nacken. Enligt egna siffror bidrog de till en besparing av 746 181 ton koldioxid år 2021 jämfört med om deras kunder handlat motsvarande varor helt nya. Ändå utgör detta bara en liten del av den totala mängden varor och tjänster som utbyts. Potentialen för cirkulära flöden är med andra ord avsevärd.  

  • Hur kan transporter mellan gamla och nya kunder lösas? 

När matchningen av nya och gamla kunder har skett uppstår ofta behovet av transporter. Här behöver många aktörer kunna sammanlänkas i ett professionellt transportsystem på ett flexibelt och smidigt sätt. Dessa transporter kan också underlättas vid designen av produkten, exempelvis genom att produkten kan demonteras eller förses med handtag för lätt hantering. 

  • Vilken typ av specialister och mellanhänder behövs? 

Genom att designa produkter så att de går att uppgraderas med nya funktioner eller utseende kan de få en längre livstid. Men det finns också många produkter som är svåra för en lekman eller sällananvändare att bedöma skicket på eller hitta bra specialister för att åtgärda mindre fel på. Här är skickliga mellanhänder och hantverkare av stor betydelse för att garantera funktioner och hjälpa till att ge produkterna längre liv.  

Vill du ha mer inspiration och kunskap för att kunna ställa om? 

Som verksamhetsutvecklare är det min erfarenhet att den lättaste förändringen att få till stånd är den som någon annan redan har genomfört. Är du därför sugen på att skapa mer cirkulära flöden rekommenderar jag dig att lyssna på de kloka råd som flera av mina gäster i Logistikpodden har bjudit på. 

  • För dig som vill ställa om till ett mer hållbart privatliv kan jag rekommendera intervjun med Heidi Andersson, Armbryterskan från Ensamheten: 

Avsnitt 115 - Heidi Andersson - Logistikpodden med Nina Modig och Per Olof Arnäs 

  • Att det är möjligt att skapa cirkulära flöden även i små verksamheter berättar Christian Dahlqvist om, som utsetts till årets klimathjälte och driver ett regenerativt jordbruk: 

Regenerativt lantbruk med årets klimathjälte - Logistikpodden med Nina Modig och Per Olof Arnäs 

  • Funderar du i större skala så låt dig inspireras av Sebastian Rudenstam på Beleco, som vill revolutionera möbelbranschen med cirkulära flöden:  

Sebastian Rudenstam från Beleco - Cirkulära flöden av möbler - Logistikpodden med Nina Modig och Per Olof Arnäs 

  • Låt dig imponeras av Markus Wahlgren på Coop Gotland som delar med sig av hur de gjort verksamheten klimatneutral på 5 år: 

Cirkulära flöden i dagligvaruhandeln - Markus Wahlgren från COOP - Logistikpodden med Nina Modig och Per Olof Arnäs 

  • Och vill du veta mer om plattformar och tjänster för att koppla ihop mindre aktörer med varandra i transportsystem så bjuder Christian Landgren från Predictive Movements på många bra råd: 

Christian Landgren om framtidens transporter - Logistikpodden med Nina Modig och Per Olof Arnäs 

 

Lycka till! 

Föregående
Föregående

Systemet är inte uppbyggt för att främja nödvändiga beteendeförändringar

Nästa
Nästa

Om osynliga resurser